Navigate / search

De geluksmeter als wearable

In de zorg is een glimlach goud waard. Niet zo’n verkoop glimlach als aan de kassa bij Mc Donalds, nee een oprechte glimlach van de persoon die jij een helpende hand toereikt in zijn of haar leven. Voor wie jij wat betekent. Zorgverleners en vrijwilligers geven hun medemens veel meer dan alleen fysieke zorg. Vaak is het ook juist het gevoel van geborgenheid, veiligheid en vermindering van eenzaamheid. 

We kunnen niet zonder het sociale aspect

Een veel gehoorde opmerking bij alle innovatieve ontwikkelingen die in de zorg gaande zijn: het sociale aspect mag en kan niet vergeten worden. Helemaal mee eens, dat is de basis van leven en dus ook onze zorg en hoort onderdeel te blijven van de oplossing. Al denk ik wel dat de vorm waarin dit sociale aspect zijn plek vindt diverser kan zijn dan een persoon of mens. We kunnen of willen het ons nu wellicht nog niet voorstellen maar waarom zouden dieren, robots of adaptieve toepassingen ons niet een soortgelijk gevoel kunnen geven? Er komen al toepassingen op de markt die een aanraking kunnen doorgeven op afstand. De ontwikkelingen gaan snel en juist jijzelf kunt daarin een rol van betekenis spelen. Jij weet zelf hoe het is om mens te zijn, wat je behoeften zijn en waar je gelukkig van wordt. Het enige wat je hoeft te doen is jezelf openstellen voor de optie dat context kan veranderen zonder dat het voor jou bekende resultaat hoeft te verdwijnen. Het doel blijft in alle gevallen hetzelfde: een ieder ondersteunen om gelukkig en gezond te zijn, met zoveel mogelijk eigen regie en zelfredzaamheid.

Een glimlach als kwaliteit van leven

Terug naar de glimlach die zoveel waard is. Jouw bijgedragen steentje van professionele zorg, vrijwilligerswerk of mantelzorg brengt voor jouw medemens kwaliteit van leven. De glimlach die zegt, bedankt, ik ben blij met jou, je geeft mij een moment van plezier, aandacht, compassie. Die glimlach is onbetaalbaar en de beste nominale waarde om jouw werkelijke bijdrage te bepalen. Nu er zoveel gaat veranderen in de zorg en we meer en meer verwachten van vrijwilligerswerk en mantelzorg, zie je steeds vaker sociale initiatieven ontstaan. Bedacht door burgers, gemeenten, studenten, zorgaanbieders en vele andere betrokkenen. Bij zorgverzekeraars ontstaan loyaliteitsprogramma’s voor gezond leven. De komst van steeds makkelijker toegankelijke app’s wearables maakt dat gezond leven ook steeds meer daadwerkelijk gemeten kan worden. Natuurlijk is ziek zijn geen keuze maar met ieder zijn eigen beperking, kun je allemaal aan de slag met een vorm van gezond leven. App’s die jouw omstandigheden steeds beter kunnen bijhouden, zorgen voor een op jouw afgepaste aanpak. App’s op recept bestaan al en in de specialistische zorg wordt steeds vaker met zelfmonitoring app’s gewerkt. App’s en gegevens die je zelf bijhoudt, die maken dat jouw arts kan intervenieren wanneer nodig, op afstand via video, chat, coaching. Kortom wearables en app’s brengen eigen regie en inzicht steeds dichterbij en zijn in staat steeds meer effectieve data te verzamelen.

De geluksmeter wearable

Daaraan denkend en weer terug naar het onderwerp vrijwilligerswerk of professionele zorg, de volgende overdenking of eigenlijk meer een idee. Als wearables je suikerspiegel, hartslag en temperatuur kunnen meten, waarom dan niet ook jouw bijdrage aan de kwaliteit van leven van de ander? Een geheel nieuwe vorm van klanttevredenheid. Geen ingevulde scores maar natuurlijke menselijke reacties als waardering voor wat jij doet. Verzamel die glimlach, die uiting van geluk, dat moment van ontlading en positiviteit. Laten we een app ontwikkelen die deze waardering meet bij de zorgbehoevende medemens en koppelt aan jou. De door jou ontstane geluksmomenten spaar je op als punten. Punten waarmee jij de wereld laat zien wat voor kanjer je bent. Waarmee je laat zien aan de gemeente wat jij betekent voor de maatschappij. Waarmee jij jouw zorg werkgever laat zien hoe erg jouw inzet gewaardeerd wordt.

De waarde van een geluksmoment

Dan komt de vraag wat kunnen we jou ervoor teruggeven om die punten echt van waarde te laten zijn. Zijn al die oprechte glimlachen wellicht al voldoende? Of wil je ze kunnen inzetten voor iets dat voor jou van belang is. Wil jij korting op je gemeentebelastingen? Of extra budget voor jouw locatie opbouwen? Kunnen we elkaar gaan betalen in glimlach punten, is dat niet ouderwetse ruilhandel: betaling in natura. Het geeft mensen echte waardering voor wat ze werkelijk betekenen voor elkaar. Het zal mensen laten bloeien, groeien en wederzijdse waardering een nieuwe impuls geven. Geef ouders of familie toegang tot de geluksmeter-wearable van hun kind, broer of zus. Gelukkig zijn hoort bij een gezond leven en gezonde maatschappij. Deze waarde is door niemand te berekenen, stel dat een app of wearable het wel kan …. wat zou het ons kunnen brengen?

Comments

Marielle
Reply

Bedankt Xenia voor het delen van je inspirerende ideeën. De essentie van zorg kan jij koppelen aan techniek. Ben benieuwd waar dit idee in de praktijk uitkomt. Dikke glimlach punt voor jou! Mag je ruilen tegen een kop thee.

ingrid
Reply

Mooi omschreven! Zo belangrijk, een warm persoon als hulpverlener. Daarbij ook nog genoeg tijd, professionaliteit, en de goede hulpmiddelen kom je een heel stuk verder. Heel goed dat je hier aandacht aan besteed.

Leave a comment

name*

email* (not published)

website